Анотація
Зростання популярності електромобілів та їх широке впровадження у повсякденне життя створює низку технічних та експлуатаційних викликів для електричних розподільчих мереж, особливо для їх критичних компонентів, таких як розподільчі трансформатори. Високі пікові навантаження, спричинені неконтрольованим процесом заряджання електромобілів, можуть призводити до перевантаження та зниження терміну служби обладнання, що в результаті збільшує витрати на утримання та модернізацію інфраструктури. В даній статті розглянуто та запропоновано практично орієнтований метод оптимального заряджання електромобілів, який базується на комплексному підході із використанням нечіткої логіки. Цей підхід дозволяє детально оцінити вплив зарядних процесів на розподільчі мережі, включаючи аналіз гармонічних спотворень напруги, температурних умов експлуатації та змінного рівня навантаження на трансформатори. У дослідженні розглядаються різні сценарії заряджання: заряджання на вимогу, заряджання у непіковий період та комбінований режим із застосуванням технології двонаправленого обміну енергією між електромобілем та домівкою. За результатами аналізу показано, що оптимізація графіків заряджання суттєво знижує ризик перевантаження мереж та трансформаторів, зменшує швидкість їх старіння, забезпечує більш високу якість електроенергії та дозволяє уникнути або значно скоротити фінансові витрати на модернізацію електроенергетичної інфраструктури. Запропонований метод враховує локальні умови експлуатації, що дозволяє ефективно впроваджувати його в реальні системи розподілу електроенергії, адаптуючи до індивідуальних потреб користувачів та особливостей мереж.
Посилання
P. Richardson, D. Flynn, and A. Keane, “Impact assessment of varying penetrations of electric vehicles on low voltage distribution systems”, in Energy Society General Meeting, Minneapolis, MN, Jul. 25–29, 2010. n.d., pp. 1–6, doi: https://doi.org/10.1109/pes.2010.5589940
A. Parodi. “Global electric vehicle sales up 25% in record 2024.” Reuters. Accessed: Mar. 30, 2025. [Online]. Available: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-electric-vehicle-sales-up-25-record-2024-2025-01-14/
International Energy Agency, “Global EV Outlook 2024”, Apr. 2024. [Online]. Available: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024
V. Nozdrenkov, I. Diahovchenko, and M. Petrovskyi, “Methodology for analyzing the impact of electric vehicles on distribution networks: A theoretical approach”, Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series: Energy: Reliability and Energy Efficiency, no. 2 (9), pp. 36–46, Dec. 2024, doi: https://doi.org/10.20998/eree.2024.2(9).317648 (in Ukrainian)
S.-K. Hong, S. G. Lee, and M. Kim, “Assessment and mitigation of electric vehicle charging demand impact to transformer aging for an apartment complex”, Energies, vol. 13, no. 10, May 2020, Art. no. 2571, doi: https://doi.org/10.3390/en13102571
F. Knobloch et al., “Net emission reductions from electric cars and heat pumps in 59 world regions over time”, Nature Sustainability, vol. 3, no. 6, pp. 437–447, Mar. 2020. [Online]. Available: https://doi.org/10.1038/s41893-020-0488-7
J. Wang, Y. Cui, and M. Zhu, “Probabilistic harmonic calculation in distribution networks with electric vehicle charging stations”, Journal of Applied Mathematics, vol. 2014, 2014, Art. no. 167565, doi: https://doi.org/10.1155/2014/167565
M. S. Arjun, N. Mohan, K. R. Sathish, A. Patil, and G. Thanmayi, “Impact of electric vehicle charging station on power quality”, International Journal of Applied Power Engineering (IJAPE), vol. 13, no. 1, pp. 186–193, Mar. 2024, doi: https://doi.org/10.11591/ijape.v13.i1.pp186-193
P. Sivaraman, J. S. S. S. Raj, and P. A. Kumar, “Power quality impact of electric vehicle charging station on utility grid”, in 2021 IEEE Madras Section Conference (MASCON), Chennai, India, Aug. 27–28, 2021. n.d., pp. 1–4, doi: https://doi.org/10.1109/mascon51689.2021.9563528
R.-C. Leou, C.-L. Su, and C.-N. Lu, “Stochastic analyses of electric vehicle charging impacts on distribution network”, IEEE Transactions on Power Systems, vol. 29, no. 3, pp. 1055–1063, May 2014, doi: https://doi.org/10.1109/tpwrs.2013.2291556
C. M. Affonso, Q. Yan, and M. Kezunovic, “Risk assessment of transformer loss-of-life due to PEV charging in a parking garage with PV generation”, in 2018 IEEE Power & Energy Society General Meeting (PESGM), Portland, OR, USA, Aug. 5–10, 2018, pp. 1–5, doi: https://doi.org/10.1109/pesgm.2018.8586581
S. Woo, S. Bae, and S. J. Moura, “Pareto optimality in cost and service quality for an Electric Vehicle charging facility”, Applied Energy, vol. 290, May 2021, Art. no. 116779, doi: https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2021.116779
J. Heo and S. Chang, “Optimal planning for electric vehicle fast charging stations placements in a city scale using an advantage actor-critic deep reinforcement learning and geospatial analysis”, Sustainable Cities and Society, Jul. 2024, Art. no. 105567, doi: https://doi.org/10.1016/j.scs.2024.105567
S. Argade, V. Aravinthan, and W. Jewell, “Probabilistic modeling of EV charging and its impact on distribution transformer loss of life”, in 2012 IEEE International Electric Vehicle Conference (IEVC), Greenville, SC, USA, Mar. 4–8, 2012, pp. 1–8, doi: https://doi.org/10.1109/ievc.2012.6183209
F. J. Vivas, F. Segura, and J. M. Andújar, “Fuzzy logic-based energy management system for grid-connected residential DC microgrids with multi-stack fuel cell systems: A multi-objective approach”, Sustainable Energy, Grids and Networks, vol. 32, Aug. 2022, Art. no. 100909, doi: https://doi.org/10.1016/j.segan.2022.100909
B. Azzopardi and Y. Gabdullin, “Impacts of electric vehicles charging in low-voltage distribution networks: A case study in malta”, Energies, vol. 17, no. 2, Jan. 2024, Art. no. 289, doi: https://doi.org/10.3390/en17020289
G. Van Kriekinge, C. De Cauwer, N. Sapountzoglou, T. Coosemans, and M. Messagie, “Day-Ahead forecast of electric vehicle charging demand with deep neural networks”, World Electric Vehicle Journal, vol. 12, no. 4, Oct. 2021, Art. no. 178, doi: https://doi.org/10.3390/wevj12040178
M. R. H. Mojumder, F. Ahmed Antara, M. Hasanuzzaman, B. Alamri, and M. Alsharef, “Electric vehicle-to-grid (V2G) technologies: Impact on the power grid and battery”, Sustainability, vol. 14, no. 21, Oct. 2022, Art. no. 13856, doi: https://doi.org/10.3390/su142113856
D. An, F. Cui, and X. Kang, “Optimal scheduling for charging and discharging of electric vehicles based on deep reinforcement learning”, Frontiers in Energy Research, vol. 11, Oct. 2023, Art. no. 1273820, doi: https://doi.org/10.3389/fenrg.2023.1273820
N. K. Golla et al., “Techno-economic analysis of the distribution system with integration of distributed generators and electric vehicles”, Frontiers in Energy Research, vol. 11, Jul. 2023, Art. no. 1221901, doi: https://doi.org/10.3389/fenrg.2023.1221901
K. G. Firouzjah, “Profit-based electric vehicle charging scheduling: Comparison with different strategies and impact assessment on distribution networks”, International Journal of Electrical Power & Energy Systems, vol. 138, Jun. 2022, Art. no. 107977, doi: https://doi.org/10.1016/j.ijepes.2022.107977

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Авторське право (c) 2025 Валерій Станіславович Ноздренков, Ілля Миколайович Дяговченко, Михайло Васильович Петровський