Модель змісту навчання проєктуванню цифрових систем релейного захисту та автоматики енергосистем
PDF

Ключові слова

причино-наслідковий ланцюг знань
зміст навчання
проєктування
цифрові системи релейного захисту та автоматики

Як цитувати

Рудевіч, Н. В., Д. А. Гапон, і М. І. Лазарєв. «Модель змісту навчання проєктуванню цифрових систем релейного захисту та автоматики енергосистем». Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Енергетика: надійність та енергоефективність, вип. 1 (8), Липень 2024, с. 100-4, doi:10.20998/2224-0349.2024.01.02.

Анотація

Виявлено, що ефективне формування понятійно-аналітичного та продуктивно-синтетичного рівнів сформованості професійних знань та умінь щодо проєктування цифрових систем релейного захисту та автоматики енергосистем можливе за системного розроблення та використання узагальненої моделі змісту навчання. На підставі вивчення інформаційних моделей технічних систем в якості базового інваріанта прийнято ознакову модель, що включає множину ознак призначення, побудови, принципу дії та параметрів технічної системи. Виявлено, що умовно процес проєктування цифрових систем релейного захисту та автоматики енергосистем можна розбити на три етапи, а саме розроблення завдання на проєктування, безпосередньо здійснення проєктування та визначення параметрів функціонування. Визначено причинно-наслідкові ланцюги знань, які складають основу вирішення задач на цих трьох етапах. Виявлено, що методи поетапної декомпозиції та агрегації є ключовими при побудові змісту навчання проєктуванню цифрових систем релейного захисту та автоматики енергосистем на основі причинно-наслідкових ланцюгів знань. Обґрунтовано узагальнену модель змісту навчання проєктуванню цифрових систем релейного захисту та автоматики енергосистем на основі причинно-наслідкових ланцюгів знань. Згідно узагальненої моделі розроблено зміст навчання проєктуванню конкретних мікропроцесорних систем релейного захисту та автоматики енергосистем. За допомогою експериментальної перевірки доведена ефективність змісту навчання проєктуванню цифрових систем релейного захисту та автоматики на основі причинно-наслідкових ланцюгів знань. Результати дослідження можуть бути використані у навчальному процесі професійної підготовки майбутніх інженерів за спеціальністю 141 – Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка.

https://doi.org/10.20998/2224-0349.2024.01.02
PDF

Посилання

E. Semeniuk and V. Melnyk, Filosofiia suchasnoi nauky i tekhniky [Philosophy of modern science and technology]. Lviv: LNU im. Iv. Franka, 2017. (in Ukrainian)

M. Frisch, Causal Reasoning in Physics. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2014, doi: https://doi.org/10.1017/cbo9781139381772.

A. Gopnik and L. Schulz, Eds., Causal Learning: Psychology, Philosophy, and Computation (Oxford Series in Cognitive Development). Oxford Univ. Press, USA, 2007, doi: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195176803.001.0001.

M. D. Diachenko and S. K. Podnebennaia, Tsifrovaia Zashchita (Apparatnoe I Algoritmicheskoe Obespechenie) [Digital Security (Hardware and Algorithms)]. Mariupol: DVNZ «Pryaz. derzh. tekhn. un-t», 2014. (in Russian)

O. S. Yandulskyi and O. O. Dmytrenko, Releinyi zakhyst. Tsyfrovi prystroi releinoho zakhystu, avtomatyky ta upravlinnia enerhetychnykh system [Relay protection. Digital devices for relay protection, automation and control of power systems]. Kyiv: NTUU «KPI», 2016. (in Ukrainian)

P. D. Baran, V. P. Kidyba, and Ya. D. Pryshliak, Tsyfrovi prystroi releinoho zakhystu transformatoriv (avtotransformatoriv) [Digital relay protection devices for transformers (autotransformers)]. Lviv: Vyd-vo Lviv. politekhniky, 2020. (in Ukrainian)

M. V. Hrebchenko, A. P. Nikiforov, and V. Ya. Bunko, Releinyi zakhyst i avtomatyka rozpodilnykh elektrychnykh merezh. Chastyna 1 [Relay protection and automation of electrical distribution networks. Part 1]. Kyiv: TsP «KOMPRYNT», 2019. (in Ukrainian)

M. I. Lazariev, Polisystemne modeliuvannia zmistu tekhnolohii navchannia zahalnoinzhenernykh dystsyplin [Poly-system modelling of the content of teaching technologies for general engineering disciplines]. Kharkiv: Vyd-vo NFaU, 2003. (in Ukrainian)

M. Lazariev, H. Mosiienko, A. Tarasenko, and I. Soloshych, “Development of complex models of elements of the system of professionally-oriented content of electrical engineering training”, in 2020 IEEE Problems of Automated Electrodrive. Theory and Practice (PAEP), Kremenchuk, Ukraine, Sep. 21–25, 2020, doi: https://doi.org/10.1109/paep49887.2020.9240802.

N. V. Rudevich, Profesiina pidhotovka maibutnikh inzheneriv z avtomatyzatsii enerhosystem na osnovi kauzalnoho navchannia [Professional training of future power system automation engineers based on causal learning]. Kharkiv: Vyd-vo «Dysa-plius», 2017. (in Ukrainian)

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Наталія Валентинівна Рудевіч, Дмитро Анатолійович Гапон, Микола Іванович Лазарєв